We zijn trots op ons dorp! Jij toch ook?

We wonen met 2.295 inwoners in de kleine kern Nieuwe-Tonge en Battenoord. Ondanks dat Middelharnis en de grotere kernen groeien en het soms lijkt alsof iedereen daar wil (gaan) wonen, blijven mensen trouw aan ons dorp en verwelkomen wij ook mensen van ver als nieuwe bewoners.

Jong en oud
Nieuwe-Tonge heeft namelijk wat te bieden! We hebben een eigen supermarkt. Een Dorpshuis waar voor jong en oud activiteiten worden georganiseerd. Voor een medisch consult of een lekker wijntje hoeven we niet naar een ander dorp; we hebben een huisartsenpraktijk met apotheek en een slijter. In de kapsalons worden we mooi gemaakt, op zaterdag halen we een bos bloemen voor moeder of passen een nieuw kledingstuk voor onszelf. Vanuit het haventje Battenoord varen we zo de Grevelingen op. We kunnen kiezen uit twee basisscholen voor de kinderen en als de goudvis dood is gegaan hebben we snel een nieuwe gekocht, lopen we even langs de dierenweide om een geitje te aaien of bezoeken we het Faunapark. In de lente en (na)zomer hoor je mensen vaak in een andere taal spreken. Dan ontmoeten we de vele toeristen die hier komen recreëren of staan we in de rij met de seizoenswerkers die in de omgeving werken. Onze pubers starten hun arbeidsleven met schappen vullen, bollen pellen of de krant rondbrengen.

Vieren en herdenken
We herdenken jaarlijks de Watersnoodramp, vieren Koningsdag en lopen de Omloop. Het is voor kleine verenigingen moeilijk om aan nieuwe leden te komen en vrijwilligers te behouden maar onze kinderen kunnen dichtbij het dorp voetballen, badmintonnen, gymnastieken of een muziekinstrument bespelen. Met de hulp van vele vrijwilligers en de financiële ondersteuning van inwoners en ondernemers/bedrijven kunnen we samen voor een levendig en gezellig dorp zorgen. Best iets om trots op te zijn! Benieuwd naar de verenigingen in ons dorp? We hebben een overzicht voor je gemaakt.

Doe je mee?
Zijn we wat vergeten te vermelden? Dat kan, want er is al met al veel om trots op te zijn. We willen er op deze website het hele jaar aandacht aan besteden. Door terug te blikken op het verleden, melding te maken van wat er speelt in het heden en ons voor te bereiden op de toekomst. Bekijk de berichten onder Actueel of kijk op de evenementenkalender wat er te doen is. Benieuwd naar wie wij zijn of waar we ons als Dorpsraad mee bezig houden? Onder projecten houden we dossiers bij van onderwerpen die we onder handen hebben. We gebruiken deze website om te zenden maar willen ook graag ontvangen. Een bijdrage in de vorm van een stukje tekst, een leuke foto, een verhaal of een tekening wordt zeer op prijs gesteld. Je kunt je ook inzetten voor de Dorpsraad. Kunnen wij op jou rekenen?